Logo

Marie Horčičková: Naší vizí je škola, která propojuje lidi

Ilustrační foto

ZŠ V Olšínách vstupuje do nové éry. Škola s bohatou historií se po rekonstrukci změní v moderní vzdělávací instituci. Jak skloubit tradiční prvky odkazující na hidtorický význam školy s moderními přístupy k výuce? A proč je potřeba posílit vazby mezi školou, rodiči a širší veřejností? Na tyto a další dotazy odpovídá nově jmenovaná ředitelka ZŠ V Olšinách Marie Horčičková.

Jaké hodnoty a principy považujete za klíčové pro vzdělávání na ZŠ V Olšinách?

Klíčovými hodnotami, na kterých bude ZŠ V Olšinách stavět, jsou kvalitní jazykové vzdělávání, podpora tělesné zdatnosti a důraz na wellbeing žáků. Výuka angličtiny bude zahájena už v první třídě a bude propojena s dalšími předměty pomocí metody CLIL (Content and Language Integrated Learning), což umožní dětem přirozeně rozvíjet angličtinu i v dalších předmětech. Díky zapojení rodilých mluvčích se děti budou s angličtinou setkávat přirozeně a každodenně. Od 6. třídy se děti budou učit druhý cizí jazyk.

Podpora fyzické aktivity bude mít rovněž významnou roli – přidáme třetí hodinu tělesné výchovy týdně a do běžné výuky zařadíme pohybové aktivity včetně trávení velkých přestávek venku. Školní sportovní turnaje se stanou tradičními událostmi školního roku, v rámci kterých podpoříme týmového ducha.

Stejně důležité bude zajištění dobré psychické pohody, tedy wellbeingu žáků. Věřím, že dobré školní klima podpoří nejen maximální rozvoj dětí, ale také pozitivní atmosféru mezi zaměstnanci. Naší snahou bude vytvořit bezpečné, vstřícné prostředí, kde se budou všichni cítit podporováni a motivováni k růstu.

Škola má dlouhou historii a je kulturní památkou. Jak chcete skloubit tradiční prvky, odkazující na historický význam školy s moderními přístupy k výuce?

Škola V Olšinách má jedinečnou historii, která je úzce spjata s významnými okamžiky českých dějin. Během pražského povstání v roce 1945 zde dokonce sídlil štáb povstalecké jednotky. Tuto důležitou událost chceme uchovat v povědomí našich žáků. Děti budou již od první třídy nenásilně poznávat naši nedávnou historii, což jim pomůže lépe porozumět významu tradic i hodnot, na nichž stojí naše společnost. Historická ale i jiná témata budou žáci zpracovávat projektově – děti budou spolupracovat, učit se pracovat s různorodými zdroji informací a své poznatky prezentovat. Tento přístup nejenže rozvíjí jejich kritické myšlení, ale také podporuje týmovou práci a schopnost vyjadřovat vlastní názory.

Do školy budou přicházet žáci z jiných škol. Jak chcete usnadnit jejich přechod a adaptaci v nové škole?

Abychom novým žákům usnadnili přechod do nového prostředí, připravíme na začátek školního roku propracované adaptační programy. Tyto programy umožní dětem vzájemně se poznat a navázat první spolupráci, což pomůže vytvořit přátelské a respektující prostředí v každé třídě. Zaměříme se na objevování individuálních schopností a dovedností, ale také na posílení týmového ducha.

Adaptační aktivity budou pečlivě vedeny naším školním poradenským pracovištěm, které zajistí odbornou podporu a bezpečné prostředí pro hladký průběh celého procesu. Cílem je, aby každý nový žák našel v naší škole své zázemí a cítil se plnohodnotně začleněn do školní komunity ZŠ V Olšinách.

Jaký přístup plánujete ve vztahu k inovacím ve výuce? Budete se zaměřovat na určité výukové metody nebo technologie?

V ZŠ V Olšinách budeme klást důraz na moderní výukové metody, které podporují motivaci žáků a napomáhají lepšímu zapamatování. Např. v rámci integrovaného předmětu Umění nebo Člověk a jeho svět se zaměříme se na projektovou výuku, metody kritického myšlení a badatelskou výuku, které umožňují žákům aktivně se zapojit do procesu učení a převzít za něj odpovědnost. Díky kooperativním formám práce budeme vytvářet prostředí „učící se komunity,“ kde se žáci vzájemně obohacují, inspirují a podporují.

Moderní technologie budou ve škole důležitým nástrojem, který dětem umožní lépe se orientovat v rychle se měnícím světě. Přestože jejich přínos ve výuce uznáváme, chceme, aby fungovaly jako efektivní pomocník a podpora vzdělávání, nikoli jako jeho hlavní složka. Naším cílem je, aby technologie doplňovaly ostatní výukové metody a napomáhaly rozvoji kritického myšlení, kreativity a spolupráce žáků.